Reggaeboka

FORRIGE KAPITTEL (BACK)

Kunsten å true Jerikos murer

Jeg spør hva det er som gjør det.
            Svart blikk.
            ”Rent musikalsk er det tempoet. Og trommene, det vil si vårt forhold til tempoet. Trommene og rytmeinstrumentene danner bunnen i all musikk. Midtsjiktet sørger strengeinstrumentene for, og så kan man toppe det hele med blåseinstrumenter og mye annen moro. Det som er spesielt med oss er måten vi bruker rytmeinstrumentene på. Du hører aldri maken.
            Hvis du tar for deg de ulike instrumentene, vil du legge merke til at det knapt finnes noe effektmakeri. Du kan finne en del soloinstrumenter og mye fint samspill. Men samtidig kan du fjerne alt unntatt det rå grunnlaget, rytmen. Og det lyder magiskDillinger & I-Roy.
           Mange har prøvd å avlure oss ’hemmeligheter’. Men det er ikke noe mystisk over reggae. Hvorfor er musikken så revolusjonerende? Fordi musikken er frihet, kjærlighet, oppløfting og bevisstgjøring, – og som nytelse helt ut tilfredsstillende.
            Hvordan kan det ha seg at hundrevis av sjofle niggere fra ghettoens ingenmannsland bare gjør det som europeiske toppmusikere sliter seg i hjel for å etterligne?
           Det har seg ganske enkelt slik at i reggae er det ingen fiksjon. Ikke noe oppspinn. Ingen anstrengt framførelse. Du har det inni deg. Når du står i studio kommer det ut av seg selv, uten at du er det bevisst hva du presterer, og etterpå hører du at det er godt ... Og denne opplevelsen er noe meget, meget sært.
            Musikken er vår store velsignelse her i Jamaica. Det eneste som holder oss sammen ... fordi samfunnet omkring oss på alle områder er dominert av hat og motsetninger. Politikerne prøver å få oss til å hate hverandre. Musikken rommer ingen fiendtlighet. Den er vårt store felleseie. Musikken er et monument over det beste i livet.
            Og vi – vi gir oss ikke før vi ser den totale tilfredsstillelse forårsaket av musikken. Vi arbeider med saken. Den dagen hele verden lytter til reggae slik som bare små utgrupper gjør nå, da går verden den totale tilfredsstillelse i møte.”

Antropologer har funnet ut at rytmiske trommeslag påvirker sentralnervesystemet.
            Særlig grundige undersøkelser er ennå ikke blitt gjort på området. Men en del antropologer har snust på det besynderlige faktum at i en rekke afrikanske stammer og i de karibiske øyer går folk fra sans og samling i rituelle seanser hvor den eneste synlige stimulans er drønnende trommeslag.
            Ved feltarbeid kom man fram til at trommene faktisk fungerte som et rusmiddel, under spesielle forhold (fest eller seanse) og innenfor visse rammer når det gjaldt tempo og rytmeteknikk (det vi kjenner som ”afrikanske rytmer”).
            Virkningene av trommene varierte fra oversanselige synsopplevelser, automatiske kroppsbevegelser og følelsesmessige opplevelser, til rene hallusinasjoner og, i ekstreme tilfeller, epileptiske anfall.
            Forskeren Andrew Neher kom til at både de lave lydfrekvensene og tempoet i ”afrikanske trommer” korresponderer med de fundamentale bølgene i hjerneaktiviteten, de såkalte ”basic brain waves”.
            (Andrew Neher: A Physiological Explanation of Unusual Behavior in Ceremonies Involving Drums. Human Biology: A Record of Research, 1962.)

NEXT

Summary in English

AN ATTEMPT TO DEFINE REGGAE MUSIC


OK, it’s the timing. It’s the ridim. The drums, or the way the drums are used. Drum & base is the bottom of it. But then you can also take away all of the drum & base and it is still reggae. – There is no fiction in reggae. No mystery. No secret. No way to copy it. It can only be made for real. – The music it what keeps us together in Jamaica, it’s our one common good. – Some anthropological studies have found that there is a correlation between the use of rhythmical drums, so-called ”African drums”, and the basic brain waves that can cause changes in the central nervous system from mild euphoria to epileptic seizures.

NEXT

Startpage

What is this?

 

 

RASTAFIRE

Lee Perry: Cane River Rock. On a Disco-45 from the 70’s. Produced by the man himself at his own Black Ark studio under the label Black Art.
This distinctive multi-artist has made nothing but highlights.

NEXT

BACK